מגזין ברסלב הגדול בעולם!
ברסלב מאוחדת תחת קורת גג אחת.

מגזין ניצוצות הינו מגזין חודשי, מלא בתוכן עשיר לכל בני המשפחה. מאמרי אמונה, סיפורים חסידים, ועוד, מתורתו ועצותיו של רבי נחמן מברסלב.

30,000 קדושי אומן הי"ד
מיום ה' תמוז עד יום ז' תמוז חל היארצייט (יום השנה) לזכרם 

בשנת תק"ך (1760),

מרדו ה'היידמאקים' בשלטון הפולני. בעת שעברו באומן, הרגו המורדים אלפים מהיהודים שם והחריבו את רובה.

שנה לאחר מכן, בנה הרוזן פוטוצקי, מושל האזור, את העיר מחדש ופיתח אותה. אז הוא החל גם בבנייתו של גן סופיא המפורסם.

לא חלפו שנים רבות, ובשנת תקכ"ח, (1768), מרדו ה'היידמאקים' שוב. שוב החלה מסכת של פרעות ופוגרומים להשתולל ברחבי אוקראינה, יהודי אזור קייב, במיוחד, עברו שרשרת של פוגרומים נוראיים.

יהודי אזור אומן נמלטו אליה, בהיותה עיר מבצר, בתקווה למצוא בה מקלט. מפולין נשלח איוון גאנטע – שהיה שונא יהודים מושבע – על מנת לדכא את המרידה. אולם, עד מהרה החליף גאנטע את נאמנותו, ובקיץ אותה שנה הצטרף גאנטע למורדים והיה למפקדם. שני הכוחות התאחדו כעת, כשאחת ממטרותיהם המרכזיות היא הריגת וחיסול היהודים בכל מקום שהם.

לא כל יהודי האזור הצליחו להיכנס לאומן. לחלקם הגדול לא היה מקום בעיר, והם נותרו מחוצה לה. כאשר הגיע גאנטע, החלו היהודים שהיו מחוץ לעיר להילחם בו ולעמוד על נפשם, אולם הכוחות לא היו שווים. תוך זמן לא ארוך, לא נותר מהם עד אחד 

תורה של העיר הגיע  

כוחותיו של גאנטע פרצו העירה בחמת זעם, הורגים וטובחים כל יהודי שנקרה בדרכם. יהודי העיר נמלטו לבית הכנסת הגדול שבעיר, שהתמלא על גדותיו באלפי יהודים עטופים בטליתות, זועקים לפני בוראם שיצילם – ומוכנים למסור נפשם על קדושת שמו ית'.

סמוך לבית הכנסת עצרו הפורעים. בהוראתו של גאנטע נבנתה כמין חופה, שגובהה נמוך מגובה אדם, ולידה העמידו צלם, באופן שכל מי שיעבור תחת החופה יאלץ להתכופף קמעא – להשתחוות לצלם ח"ו.

והכרוז יצא אל בית הכנסת, שם כאמור התרכזו יהודי אומן, והכריז: כל מי שרוצה להציל את חייו יצא ויעבור דרך החופה והיו לו חייו לשלל.

אותה שעה, נתקדש שמו הגדול ית'. מכל אלפי היהודים ששהו בבית הכנסת, אנשים, נשים וטף, זקנים וצעירים, לא נתפתה איש. כולם, ללא יוצא מן הכלל, מסרו נפשם על קדושת שמו, בחרו ליפול לידיהם צמאות הדם של הפורעים, אך לא לכרוע לצלם.

'חוצפתם' של היהודים העלתה את חמתם של הפורעים. כחיות טרף התפרצו הללו אל בית הכנסת, רצחו וטבחו ביהודים בכידונים, סכינים ושאר כלי משחית, בעוד נחלי דם זורמים כמים.

שלשה ימים השתוללו הפורעים: ה' ו' ו-ז' בתמוז,

לא נחו ולא שקטו, עברו שוב ושוב על הררי הגופות, דקרו ושיסעו ויהי מספר ההרוגים, בעיר ומחוצה לה, כשלושים אלף.

רק מתי מעט, בודדים ממש, מתושבי אומן, שהסתתרו במערה בקרבת העיר, ניצלו.

רבי דוד חזן, איש צדיק וקדוש, ועמו עוד יהודים מספר. היו אלה הניצולים היחידים מיהודי אומן וסביבתה.

לאחר שתם מסע הרציחה, יצאו רבי דוד חזן ושאר המסתתרים ממחבואם, והחלו לאסוף את הגופות להביאם לקבורה.

הגופות נערמו לכדי שני הרים גבוהים, שכוסו בעפר, והמה טמונים בבית החיים העתיק בעיר אומן, על אותה אדמת קודש ממש, מקום בו נקברו אותם קדושי עליון שאין דומה להם, בחר גם להיטמן לאחר כארבעים שנה רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א, באמרו: "אין אתם יודעים גודל יקרת מעלת קדושת זה הבית החיים דפה, כי הוא יקר וקדוש מאד". קברו הקדוש נכרה בין שתי הגבעות שהתנשאו מעל קברות הקדושים.

לזכר הטבח האיום, כתב רבי דוד חזן את "קינת אומן", בתחילתה הוא מתאר את המעשה ומקונן על רבבות ההרוגים, ובה הוא כותב:

תחילת נפילה היה פה אומאן ביום השני. חמשה ימים בתמוז הרגו ביהודים ואבד המקובצים מכפרים ועיירות חונים על פני השדה סביבות העיר כמה וכמה מאות אנשים נשים וטף לא נשאר פרסה.

ולעת ערב הובקעה העיר ויכו היהודים מהנשף עד הערב למחרתו יום שלישי ששה ימים לחודש הנ"ל.

ועוד ידם נטויה ביום הרביעי בחפש מחופש כל יום הרביעי, ביום ההוא בא מספר ההרוגים ערך שלושים אלף נפשות מישראל... יזכרם אלה-ינו לטובה עם שאר צדיקי עולם וינקום דמם השפוך בימינו לעינינו, ולרחם על פליטתנו, ומהר ויחיש לגאלנו, על ידי משיח צדקנו, ותבנה בית מקדשינו, במהרה בימינו, אמן ואמן.

סיפורו של גן סופיא 

אמר פעם רביז"ל: להיות באומן ולא להיות בסופיא? - "אין אומן זיין און אין סופיא נישט?"

גן 'סופיא' היה גן נפלא מאד שניטעו בו כל סוגי העשבים והצמחים והאילנות שבעולם, לימי סוכות היו הנכרים מוכרים לולבים שקטפו משם, ובאמצע הגן היה מכון מיוחד ללימוד סגולות הצמחים, והיה אחד משלשת הגנים המופלאים שבעולם" (שיח שרפי קודש ח"א נ(.

סיפורו של הגן, כפי שסיפרו הרה"ח רבי לוי יצחק בנדר ז"ל, קשור קשר הדוק בסיפורה של אומן היהודית.

כאמור בשעת התקוממות ההיידמאקים נגד השלטון הפולני, הסובלים העיקריים היו יהודי האזור. אויבי היהודים צרו על אומן, מהצד הפולני נשלח איוון גאנטע, בראש צבא גדול, כדי להכניעם, אלא שחיש מהר הפך גאנטע את עורו והצטרף למורדים. כעת התאחדו שניהם במטרה אחת, לכבוש ולהחריב את אומן ולהרוג את יהודיה.

כבכל מרידה, שימשו אף הפעם היהודים שעיר לעזאזל עבור המורדים. אולם, כאשר קרבו המורדים לאומן, נעל מושל העיר את שעריה והבטיח ליהודים שלא יתן למורדים דריסת רגל בעיר (המושל יכול היה להיכנע ולהסגיר את העיר בלא לפגוע בעצמו). ואמנם, כאשר הגיעו המורדים, הם נתקלו בעיר מבוצרת וחתומה. ההיידמאקים ניגשו לכבוש את העיר, אך פעם אחר פעם נכשלו. אומן הייתה עיר מבצר בעלת חומות בצורות, שעליהם הגן צבא חזק.

כאשר ראו המורדים כי מאמציהם לכיבוש העיר נכשלים, קראו אל המושל לאמור: "אם תפתח לפנינו את שערי העיר, הצלת את נפשך. אך אם לא תפתח, נפרוץ אנו את העיר, ואז נהרוג את בתך היחידה לעיניך!".

לאחר מאמצים חוזרים ונשנים הצליחו המורדים לפרוץ את העיר, ואת הבטחתם קיימו... ההרוגה הראשונה הייתה סופיא, בתו היחידה של המושל, שנהרגה לעיניו.

מספר שנים לאחר מכן, לאחר שהכניעו הפולנים את המורדים, בנה כאמור הרוזן פוטוצקי את העיר שנית, ובנה בה את הגן המפורסם סופיפקא – סופיא, לזכר בתו שנהרגה.

אולם, סיפור זה אינו הסיפור המקובל בהיסטוריה והוא אף אינו מופיע בכתבי רבינו הקדוש ומוהרנ"ת. אף בספר "חרב גונטה", המספר את סיפור הפרעות באומן, לא מופיעה הגרסה הזו.

על פי הגרסה המקובלת, אכן נבנה גן סופיה – לאחר המרד ההיידמאקי – ע"י הגרף פוטוצקי שמשל באזור, אולם הוא נבנה עבור אשתו "סופיה", כמתנה ליום הולדתה. סופיה הייתה בת יוון, והנוף והאקלים שבאומן לא היו לרוחה. על מנת לרצותה, העניק לה הגרף את הגן כמתנה. מתנה יקרה, יש לומר… בנית הגן הסתיימה בשנת 1795 בערך.

אם נכון הסיפור המסופר על תולדות גן סופיה ואם לאו, בכל מקרה אנו אין לנו אלא שיחתו של רבינו הקדוש, שאמר בלשון שאלה: "להיות באומן ולא להיות בסופיה?" ואכן, משום שיחה זו, נהגו חסידי ברסלב בעת עלייתם לאומן, להיכנס גם לגן סופיה.

(מקורות: אתר 'שער ברסלב', שיש"ק, "באש ובמים", "חרב גאנטע")